Online marketing pro AI: PR, copywriting, SEO

Vyvíjete LLM? Připravujete implementaci konkrétního modelu? Nebo vyvíjete aplikaci postavenou na různých technologiích designovanou pro specifické nasazení?

3D perspektiva neuronové sítě

Proč AI?

AI se věnuji o začátku boomu. Zaměřil jsem na ni publikační činnost, implementuji v činnostech svých profesí. Zkouším nástroje zaměřené na specifické činnosti.

Samozřejmě sleduji dění. Absolvoval jsem X AI kurzů v rámci rychlejší orientace. Vyzkoušel hlavní modely, jejich implementace i multimodelová rozhraní.

A dokonce se umělé inteligenci věnuji „volném čase“, což je v mém případě hodně sporný pojem zaplacený téměř krvavým bojem.

Co získáte sázkou na mně?

  • zkušeného SEO specialistu a copywritera s praxí od r. 2005 – od. r. 2013 na vlastní triko. V rámci technického copywritingu jsem psal o IT security, cloudových službách a rozličných aplikacích a službách. A důkladně jsem obeznámem s e-commerce nejen obecně, ale i prostřednictvím psaní a SEO pro nejrůznější eshopy a weby nabízející SaaS a jiné IT produkty – viz Reference.
  • vystudovaného i praxí poznameného novináře, který zná a použivá principy public relations a poskytuje související služby klientům.
  • jedince neomezeného jedním oborem (vystudoval jsem i psychologii, na vlastní triko se věnoval přímému prodeji, investoval do akcií, konzultoval jsem s klienty marketing a příbuzné aktivity mimo internet).
  • člověka stojícího ho za brandem SEO specialista a copywriter Daniel Beránek – stojí tento bod za zmínku? No můžete to otestovat prozkoumáním jeho online viditelností napříč vyhledávači, sociálními sítě a stránkami mapujícími renomované firmy.

A co všechno můžeme spolu spáchat?

Ať už vyvíjíte vlastní model umělé inteligence, implementuje zdrojové LLM pro B2B klienty nebo přicházíte se specifickou implementací AI, rád:

  • dostanu Váš brand a Váš web na první stranu Seznamu a Googlu
  • poradím a reálně pomůžu s brandingem napříč online platformami
  • přelouskám Váš produkt do srozumitelného jazyka
  • a vysvětlím zákazníkům, proč je tím nejlepším řešením právě jejich situace
Brain shaped AI circuit connected to pr seo copywriting

Proč nespoléhat na interní tým?

Texty, marketing i SEO často dostávají ve firmách na frak. Je to jejich podceňováním v rámci prodeje a uplatnění se. To pak sociální sítě dělá Maruška, když se zrovna nevěnuje administrativě a vaření kafe. SEO na webu „spustí“ webaři. S texty marní čas klíčoví lidi, co mají vyvíjet produkt. A PR se věnují doktorandi příslušného oboru na katedře.

Kritická rizika

Což o to – pokud Vám na tom, co děláte, nesejde, pak je to OK. Ale v ostatních případech:

  1. svěřujete profesionální práci amatérům
  2. plýtváte časem a cenou specialistů produktu na činnosti, jimž nerozumí a v nichž se nevyplatí
  3. sabotujete úspěch vlastního byznysu

Oborová slepota

Nejenže se oboroví specialisté neumí online marketing, navíc často trpí oborovou slepotou. Neumí správně vyhodnotit, co je obecně známé a co je třeba vysvětlit. To pak v ústí v texty, které jsou buď nevyluštitelné, nebo naopak omílají banality. Neumí se vcítit do kůže cílové skupiny a špatně vstřebávají otázky neodborného publika. Rigidně se trží terminologie a uvažují jen v konceptech, s kterými denně pracují. Neumí efektivně využít přenesení významu a příkladů.

A pro ty, co rádi čtou, se podělím i své zkušenosti k několika modelům a nástrojům umělé inteligence.

OpenAI logo

Vztah k jednotlivým AI: zhola subjektivně a desivě útržkovitě

ChatGPT

Nejznámější a právem nejlépe ohodnocovaný. Používal jsem placené i free verze v mnoha obdobách. Relativně velmi dobře píše text, ale trpí často blábolivostí a jazykem na úspávání hadů. Při komplexně napromptovaném a personou opatřeném zadání má tendenci ztrátet ze zřetele okolnosti, které byly i několikrát opakovány.

Použít ho k napsání dlouhého, faktického a doloženého textu je nejlepší postupovat po malých částech – celý text a jeho přepracování jsou mimo schopnosti jakéhokoliv editora, protože připomínky zapracuje jen parciálně a ve zbytku textu se vesele věnuje jejich opakování. Špatně si vykládá pojem doslovná citace a vesele interpretuje a halucinuje na základě rychlého úsudku o zdroji apod. Vůbec nejlépe psala ChatGPT 4 (čistá 4), ale už ji nenabízí.

Přesto jeden z mála modelů, který komplexní text zvládne – nicméně jedině postupně, za stálého ověřování zdrojů a nejlépe s neustálým přepisováním:)

Microsoft Copilot- logo

Copilot

Stejná technologie, ale naprosto jiné výsledky. Prostě na Microsoft sáhne, to poseje. Často ztrácí kontext mezi 2 reakcemi. Má tendenci se cyklit – a to strašně. Naráží na vlastní (patrně promptovaná a neustále přepromptovaná) omezení.

Dobrý je na souhrn textu a na prostá vysvětlení, která se příliš nepodobají předchozí otázce. Pak jste schopni projít i komplexní téma.

Copilot občas vypadá velmi náladově (může souviset s průběžným laděním) – a tak jednou zvládá výborně, podruhé mizerně. Prostě občas má i dobré dny:)

Claude Anthropic - logo

Claude

Claude mi přišel velmi zběhlý v používání češtiny – a to už ze začátku. Bohužel nebyl schopný procházet internet, což mi zabránilo v častém používání. Svého času jsem ho i (amatérsky) učil na svých textech a zkoušel generovat text stejného stylu – bohužel to bylo ještě před obdobím, kdy se začala více řešit pamět a kontext. Bylo to ještě přes Slack a to, co se do něj nacpal, přišlo v podstatě vniveč, čehož vinou jsem se k němu už dlouho nevrátil.

Jeho omezení ohledně bezpečnosti mi komplikovala práce i s brandovým mottem SEO a copy s ostrými hroty!, protože ji vyhodnotil coby ohrožování fyzického bezpečí osob. I když jsem mu pracně vysvětlil metaforičnost atd., po chvilce práce opět tvrdil totéž. Určitě se k němu vrátím v momentu, kdy bude plně funkční přístup k online zdrojům.

Mistral - logo

Mistral AI

Relativně zajímavý kousek, ale při zkoušení dost poznamený malým datasetem českých zdrojů – což mě odradilo od častějšího zkoumání a používání.

Ovšem je skvělý na generovaný obrázků – jeho výstupy jsou mnohem lepší než třeba Qwen či Microsoft Designer. V podstatě jsou použitelné bez dalšího dolaďování (viz headline foto, které vytvořil Mistral na základě promptů DeepSeek).

DeepSeek- logo

DeepSeek

Velmi povedený kousek, špičkové zvládání zadání, ale panuje kolem něho X pochybností. Krom čínského původu a s tím souvisejícími obavami o bezpečnost soukromých informací, není dosud zcela zřejmé, jak byl vlastně vytrénován.

Bez senzacechtivosti musím konstatovat, že jednou, když neměl dostupný internet, se mi představil DeepSeek představil jako ChatGPT včetně klasické hlášky o dostupnosti informací pouze do data trénovacího datasetu. Sám bych nevylučoval, že způsob jeho tréninku použil v nějaké (třeba i neetické) míře data/technologii OpenAI.

Jako druhý ze zde zmíněný výborně zvládá i dlouhé a komplexní texty. Při mnoha zadáních nebyl blábolivý jako ChatGPT, naopak silně následoval intence persony a promptů (šlo v podstatně o marketingové/reklamní texty). Jeho slabina byla v tom případě spíše opačná – text spíše připomínal barnumskou reklamu. Slabší úroveň češtiny byla poznat až na relativně složitějších stylistických útvarech.

Perplexity

Skvělý asistent na Androidu. Omezení počtu dotazů free verze (na mobilu) se dá fakticky obejít tak, že se komunikuje s asistentem místo přímo s chatovacím rozhraním. Jeho výstupy jsou velmi solidní rešerše včetně zdrojů. Navíc na mě působily jako srozumitelný, stručný a na faktech postavený text.

Delší text jsem moc nezkoušel, nebo mě jeho výstupy neinspirovaly v pokračování. Každopádně, Perplexity je skvělý nástroj pro práci s informacemi. A určitě stojí za bližší prozkoumání.

Google Gemini - logo

Gemini (v Google AI Studiu a na webu)

Google je také mistrem rozporuplných produktů. S Gemini Flash 2 Thinking Experimental se mi naprosto skvěle pracovalo na textu v Google AI Studio – a to i vzhledem k češtině, pochopení záměru a správnému vyvážení textu mezi faktičností, argumenty a jejich podáním. Ovšem bez internetu.

Zato s Gemini na webu (bez ohledu na verzi) se pracuje spíše špatně. Tvrdí, že nemá přístup k internetu. Ale tl;dr URL Vám poskytne. Případně řekne, že má přístup k indexu Googlu, ale když se zeptáte na další zdroj, už zase nemá přístup k internetu (ani k tomu indexu, ke kterému se předtím hlásila). Takže se s ní v podstatě pracovat nedá.

Její výstupy nejsou zrovna zázračné. Typicky odpovídá na vše, zdlouhavě a se všemi možnými aspekty, což opravdu komicky působí zejména v případech, když přehlédne nějakou drobnou nuanci v zadání, která by měla vést k úplně jiné odpovědi. Naproti tomu při zadání delšího textu píše spíše zkratkovitě a opomíjí podstatné aspekty.

Stejně jako u Copilotu silně záleží, jak se ten den Gemini vyspala – typicky před updatem už je celkem vyladěná a funkční – update samotný oslavíte tím, že z ní lezou obvyklé plky, hlášení o nemožnosti toho a onoho a zdůrazňováním, že je pouze jazykovým modelem, který nemůže tohle a onohle.

Monica.im - logo

Monica.im

Monica.im patří k multiplatformních zprostědkovatelům všeho AI možného – opravdu všeho. V záplavě nástrojů se spíš ztratíte, než najdete, co potřebujete. Ale kdyby nic jiného – má asi nejlepšího asistenta brouzdání.

Výborně pracuje s prohlíženým obsahem, můžete ho přenášet mezi otevřenými okny, můžete si ho kompletně unést na web monica.im a pokračovat v rozličných aspektech práce vyplývajících z původní kousku informace získaného brouzdáním. A mj. jiné můžete využít různé modely pro to, kdo tuto webovou práci s Vámi bude dělat.

Kdyby měl člověk čas, asi by stálo za to projít i to příšerné množství možností, které nabízí platforma Monica.im:)

Zdroje
  • generované obrázky: Mistral.ai
Co najdete v textu?