Google se chystá masivně – ovšem nenásilně – vlákat korporátní zákazníky do tenat svého ekosystému. Chystá se nejen zaútočit na Office, ale hlavně nabídnout mnoho dalších funkcí, které klasický kancelářský balík nemá. Filozofií Googlu je: vyměňte funkce, které stejně nepoužíváte, za funkcionality, které vám nepoměrně zjednoduší kolaborativní práci.
Pro Instaluj.cz SEO specialista a copywriter Daniel Beránek:
Google a jeho útok na firemní zákazníky
Google se chystá masivně oslovit firmy. Jednak chce rekrutovat co nejvíce pravidelných uživatelů kancelářských aplikací, jednak si získat současné uživatele Androidu k jeho využívání i v rámci pracovních povinností. Jaká je vize projektů Google Apps for Work a Android for Work?
Google neustále hledá další kanály příjmů. Už dávno to není pouze vyhledávač a zprostředkovatel reklamy. Mimo jiné pronajímá cloudový prostor a provozuje aplikace založené na cloud computingu. Právě v těchto oblastech se mu daří získávat zákazníky mezi univerzitami, nadšenci a startupisty. Právě v těchto oblastech by ovšem rád získal i konzervativní velkokorporátní klientelu.
Google Apps for Work
Google Apps for Work integrují:
- kolaborativní kancelářský balík textů, tabulek, formulářů a prezentací;
- komunikační platformy Gmail, Hangouts (mj. přinášející možnost videokonferencí), Google+;
- úložiště Google Drive a webový prostor Google Sites;
- nástroje správy (Administrátorská konzole a Sejf) a organizace práce (Kalendář).
Ačkoliv např. kancelářské aplikace Googlu nejsou stoprocentní náhradou desktopových alternativ, Google věří, že nabízí víc. A jeho úvaha samozřejmě míří k výhodám používání celého ekosystému: od možnosti online spolupráce, přes spektrum dalších, výše neuvedených služeb, dostupností a vzdálenou správou všech aplikací přes mobilní zařízení atd.
O tom, že je se jedná o produkt, který lze prodat velkým firmám, je přesvědčen Amit Singh, prezident divize Google for Work. Indikátory širší adopce Apps for Work jsou dle něj obrovský nárůst korporátních uživatelů jednotlivých aplikací a získání velkých jmen pro celý komplex Apps for Work – například poradenského gigantu PricewaterhouseCoopers.
Získat coby zákazníka PricewaterhouseCoopers je samo o sobě určitým symbolem, který následují i ostatní. Řeknou si: když je řešení Googlu dost dobré pro jednu z nejkonzervativnějších značek světa, tak proč ne pro nás?Další rozšíření produktu Google samozřejmě nechce založit jen na velkých jménech stávajících zákazníků. A má plán, jak toho dosáhnout.
Strategický plán rozšíření Google for Work
- nabídnout alespoň 85 % funkcionalit desktopového balíku Office;
- zajistit naprosto bezproblémovou spolupráci s nástroji Microsoftu typu Office a Outlooku v rámci usnadnění implementace vlastního řešení;
- netlačit na firmy, aby přešly na Apps for Work – místo toho je nechat používat oboje řešení současně a nechat rozhodnout prostou ekonomickou kalkulaci (takto se nechali přesvědčit právě v PricewaterhouseCoopers);
- udržovat zákazníky spokojené díky jejich edukaci, jak služby používat pomocí webinářů, prezentací, tipů…;
- zaháčkovat si uživatele přidruženými výhodami ekosystému tak, aby se zákazníci parciálních služeb postupně stávali uživateli celého ekosystému;
- zajistit plnou podporu pracovních aplikací i na mobilních zařízeních.
Plné nasazení Apps for Work by měl zajistit program Android for Work.
Android for Work
Android for Work je projekt, který by měl uživatelům usnadnit používání mobilních zařízení s Androidem i pro práci. Výhodou pro uživatele by bylo nasazení pouze jednoho zařízení jak pro soukromé, tak pro pracovní účely v rámci politiky BYOD (Bring Your Own Device – přineste si své vlastní zařízení). Zaměstnavatelům je přislíben zabezpečený, plně ovladatelný firemní systém. A Google tak chce předejít nebezpečí, že jeho volnočasoví uživatelé budou pracovat se zařízením jiných platforem.
Čtyři klíčové funkcionality programu Android for Work
- pracovní profily – izolované, šifrované profily, které v systému oddělí soukromá a pracovní data a aplikace a zabrání jejich vzájemné interakci;
- aplikace Android for Work – tj. aplikace určená pro zařízení, která neprovozují Android 5.0 Lollipop a tudíž nepodporují pracovní profily nativně. Tato aplikace nabídne zabezpečený email, dokumenty a jiné pracovní programy;
- Google Play for Work – aplikační rozhraní pro uživatele aplikace Android for Work. Zaměstnavatelé jeho prostřednictvím snadno určí škálu schválených pracovních programů;
- zabudované nástroje – sada byznys aplikací kompatibilních s alternativami jiných ekosystémů (např. Exchange, Notes).
V balíku Android for Work můžeme očekávat například:
- aplikace od SAP, Salesforce, Adobe, Box, Concur a SuccessFactors;
- firemní systémy pro vzdálenou správu od Google, VMWare, BlackBerry, Citrix, IBM, SAP;
- virtuální privátní sítě VPN poskytované Cisco, F5, PaloAlto Networks, PulseSecure;
- a systémové začlenění v zařízeních Dell, HP, HTC, Huawei. Lenovo, LG, Motorola, Samsung aj.
Jak si na tom stojí Google for Work ve srovnání s konkurencí?
Hlavním konkurentem nového pojetí synergie služeb Googlu v jeden paušálně účtovaný produkt je Microsoft. Řešení obou firem se
- jednak podobají:
- poskytují kancelářské aplikace;
- nabízejí kolaborativní nástroje;
- propojují desktopové i mobilní platformy (viz pojetí Windows 10 coby jednotného systému a aplikačního prostředí pro všechna zařízení);
- disponují cloudovým úložištěm;
- mají integrovány komunikační služby…
- jednak liší:
- jsou různě rozčleněny;
- Microsoft poskytuje specializovanější nástroje (např. MS Excel vs Google Tabulky);
- Google nabízí širší spektrum a lepší propojení služeb (propojení s Mapami, YouTube, Google Sites, publikačními platformami, obchodními, akademickými…);
- Microsoft má historicky vybudovanou mnohem silnější pozici ve firmách.
Výzvou pro Google zůstává překonat právě etablovanost Microsoftu v korporátním prostředí. Bude muset uživatele přesvědčit, že ve většině případů nepotřebují vysoce specializované nástroje, a naopak jim komunikačně prodat přednosti cloudového propojení všech myslitelných i nepomyslených služeb. Výhodou Googlu je promyšlený plán, taktika nenuceného srovnání obou řešení a lepší orientace na poli cloudového, komplexně provázaného produktu.