Datový copywriting

Datový copywriting

Čím víc je copywriting postavený na informacích, tím je přesvědčivější.

David Ogilvy, první copywriter

Datový copywriting se vyčleňuje z rozvolněného chápání copywritingu jako čehosi, co dokáže splácat každý. Je postavený na tvrdých datech, zdrojích, citacích a důsledné analýze.

S jakými daty nejčastěji pracuji?

Použitelných dat je nepřeberné množství. Mnohdy tolik, že práce s informacemi vyžaduje vlastní strukturu toho, jaká data sebrat, čím je v jaké fázi doplnit, čím podložit a jak vše přetavit v souvislý celek. Ovšem i tak lze načrtnout, co všechno to může zahrnovat:

  • reálná zákaznická data získaná z interních zdrojů firmy, CRM, zákaznické podpory, obchodníků – jejich konkrétnost a specifičnost z nich činí ta vůbec nejcennější data
  • oborové a akademické rešerše – odborné studie, statistiky, tržni reporty, průzkumy trhu…
  • data analytických nástrojů)
    • např. Google Analytics, Google Seach Console, Ahrefs Webmaster Tools
    • data monitorující chování zákazníků (Hotjar, Smartlook, Microsoft Clarity)
    • a další, oborově specifické nástroje
  • data z konkurenčí analýzy

Jak z dat vzniká text?

Surová data jsou neotesaným materiálem. Je třeba je zpracovat, najít v nich skryté spojitosti a dát jim příběh. To typicky zahrnuje:

  • sběr dat pomocí celé řády nástrojů a možností skýtaných internetem a AI
  • rešerše a analýzy za pomoci nejsilnější nástrojů dneška umělé inteligence včetně skepse vůči halucinacím. Ty umožňují provést hloubkové rešerše, ověřování faktů, sumarizace témat, identifikaci argumentačních slabin i generování hypotéz o tom, co by mohlo nejlépe rezonovat s cílovou skupinou, a která data ho nejsilněji podpoří.
  • lidský dotek na úrovni strategie a komunikace: po celou dobu je třeba myslet na to, jak získaná data přetavit v konečné komuniké, a to vždy při důrazu na splnění záměru. To znamená neustálé přehodnocování práce s informacemi, formulování částečných komunikačních celků a jejich spojování v souvislé, hierarchizované a k jasným závěrům směřující sdělení.

Jaký je rozdíl mezi datovým copywritingem a technickým copywritingem?

Rozdíl mezi technickým copy a datovým copy je úhel pohledu na práci. Zatímco technický copywriting akcentuje to, o čem se píše, datový copywriting akcentuje způsob vzniku finálního textu. A to sice práci s informacemi expertní úrovně: systematickou, detailní, často využívající sofistikované nástroje včetně speciálních aplikací umělé inteligence.

Co odlišuje datový copywriting od vědeckých prací?

Datový copywriting se zaměřuje především na srozumitelnost výstupu. A na rozdíl od vědecké práce, která musí splňovat akademické a vědecké standardy, datový copywriting primárně usiluje o dosažení záměru, který motivuje vznik daného textu.


Data jsou jako kompas: hodí se k nim mít i mapu a loď

Precizní práce s daty je důležitá – a mnohdy zcela nezbytná. Aby však datový copywriting fungoval, je vhodné ho doplnit dalšími činnostmi a ohledy přesvědčivé komunikace. Šíři toho, co lze pro výsledek ještě komunikačně udělat, Vám představí hlavní nabídka copywritingu.

A když už data vybavíte zbraněmi srozumitelně vysvětlujícími poselství cílové skupině, je nezbytné cílovou skupinu upoutat v online prostoru a přivést na vlastní kanály online komunikace. O to se postarám v komplexu služeb zahrnujícím SEO, Local Business SEO, branding a strategickou práci s online viditelností.

Co najdete v textu?