Když tak kecám s lidma, fascinuje mě, co považují za SEO. Sdílí bludy amatérů, a přitom sami patří k profíkům onlinu: ať už to jsou lidi, co maj´ full-service agentury, webaři nebo dokonce SEO konzultanti. V kterých bodech plýtvají prachy klientů při válce o první místo?
On-page SEO je sice fajn, ale nestačí. Musíš makat i na dalších věcech, jinak bude jak zapomenutá hospoda bez vývěsky.
Bing AI & SEO specialista a copywriter Daniel Beránek
On-page SEO: proč se s ním nespokojit?
On-page SEO nepokrývá celé SEO. Neobsáhnete s ním všechny činnosti. Nedosáhnete patřičné viditelnosti.
Můžete plnit stránku, jak chcete. Můžete kontrolovat, jak Vám svítí zelené semafory v Yoast SEO, v Rank Math SEO či The SEO Framework. Můžete on-page SEO udělat fakt, fakt dobře (a v 90 % případů to tak není). Ale tím to nekončí.
Pokud neuděláte další věci – nebudete skórovat. Extrémní případy jedinců, kteří jsou unikátem svých oborů – a tím pádem jedinými adepty na první místo v SERP, netřeba brát potaz – stejně se Vás netýkají.
Rychlost webu není pro většinu dotazů podstatným rankovacím faktorem. Nestává se, že by Google zařadil rychlejší stránku před tu, která lépe odpovídá dotazu.
Ryan Jones, SEO VP Razorfish
Technické SEO (většinou zjednodušované na rychlost:)
Rychlý, zabezpečený a plně funkční web je super. Nesere návštěvníky, dobře se s ním pracuje a nestrávíte většinu času nadávkami na webdesignéra.
Ale není to tak podstatný rankovací faktor, jak pokrytecky tvrdí Google.
Web to na první stranu i první místo dotáhne i bez úplného vyladění po technické stránce. A to znám weby, které:
- jsou děsivě splácané
- s klidem v duši používají neoptimalizovaný vizuální obsah (ignorují finální rozměry zobrazení, mají blbé formáty a příšernou velikost)
- jejich backend trpí děsivými nastaveními, které kurví rychlost
Většinou se dá výborně zaskórovat i s těmito chybami.
Škodlivé nedodělky technického řešení
Na druhou stranu: jsou nedodělky, které Vás spolehlivě pošlou dolů. Namátkou:
- informační struktura a její hierarchizace – např. plochý web se spoustou URLs bez obsahu, bez prolinkování – a navíc přístupných indexaci
- nejednotný resolve requestů opomenutý na straně serveru
- způsob inicializace obsahu (typicky v JS), jako v nedodělaném Reactu – či dříve ve Wixu (nevím, jak je na tom Wix dnes)
- sitemap – nečitelná Googlem, negenerovaná automaticky či se špatným nastavením
- nemobilní web (i když jste měli čas to udělat v posledních 10 letech)
- mrtvé linky, staré mrtvé linky, automaticky generované linky řešení, k niž má vyhledávač přístup – a špatné přesměrovávání
- významné bezpečnostní chyby, které nezřídka vedou ke kompromitaci zabezpečení a dat ad.
Tyhle problémy typicky souvisí přímo s webdesignérem – a už jsem dělal na věcech, u kterých to skoro vypadalo, že vývojář záměrně nedělá, nedělá a nedělá, co má, přes opakovaná upomínání. V takový moment je nejlepší rozloučit se s vývojářem – a nejlépe i s platformou.
Příznačně těmito problémy trpí unikátní řešení daných vývojářů a SEO specialista má chuť zařvat: Tvl. nahoď to konečně na WordPress!
Ty časy, kdy se v SEO hrálo jen na přechytračení algoritmů, jsou dávno pryč. Dnes je klíčová strategie globální a dlouhodobě orientová strategie brandingu firmy.
SEO expert a datový vědec Adam Audette
Omezenost fokusu jen na web a jen na SEO
Někteří jedinci trpí představou, že SEO je jen SEO a že se počítá jen viditelnost webu.
Nicméně SEO je součástí online marketingu, A silné až extrémní viditelnosti se dá dosáhnout i jinými způsoby a vedlejšími cestičkami.
Pokud se chcete vyhnout omezenosti a neúspěchu, je vhodné začlenit Local Business SEO a uvažovat až na obecné úrovni brandingu. Tak dosáhnete nejen mnohem lepší viditelnosti svého byznysu na netu, ale můžete i snížit viditelnost konkurence. Prostě Vaše značka bude mnohem lépe odpovídat tematickým dotazům než konkurence. A navíc efektivně pokryje SERP první stránky, na níž pak nezbude místo pro konkurenci:)
Vzhlížení k pravidlům
Každej, kdo právě přečet´ SEO příručku z roku jednadvě či navštívil přednášku SEO guruů, trpí dojmem, že ví, co je správné. Příspívají k tomu publikační aktivity SEO komunity a – bohužel – i sdělení Googlu. Ten pokrytecky hlásá, co je špatné a co je dobré, aby se sám ve skutečnosti řídil něčím jiným.
Silně to připomíná situaci v copywritingu, kdy si kdekterý srandista zapamatuje jednu poučku ze slohu na střední škole, a nechápe, jak jste ji proboha mohli porušit v reálném textu. Uniká mu kontext, aplikační podmínky a reálné důsledky použití.
Pravdou je, že efektivnímu pohybu mezi pravidly se naučíte pouze praxí. Musíte stále tutéž věc dělat udělat tisíckrát – a navíc s ní experimentovat – používat v jiném kontextu – otestovat, jaké má reálné dopady. Jen tak se můžete dobrat aproximované množině vhodných řešení. Jinak jen opakujete memorizované bláboly, které jsou Vám platné jak Honzíkova cesta pro start raketoplánu.
A co sakra teda SEO je?
SEO je vytvoření účinku jakýmikoliv dostupnými prostředky. Účinek spočívá ve viditelnosti brandu na první straně vyhledávače. Účinek zahrnuje výsledky brandu na podstatné vyhledávací dotazy.
Jestliže se omezíte na ladění webové stránky, její rychlost a dodržování pravidel – prohrajete.