Novinky e-commerce 10/2015

Proměnlivost říjnového počasí se odrazila i v pelmelu e-shopových novinek. APEK vypomůže eshopům porozumět veškeré legislativě vztahující se k internetovému prodeji. Z říše mrtvých značek se v online podobě vrací Tuzex. PPL chce dorovnat nabídku služeb Amazonu. Amazon sám již naostro testuje doručování prostřednictvím dobrovolníků. U tohoto online obra se inspiruje také Alza s balíčkem výhod Alza Premium. A Mall.cz se podařilo nejen změnit vlastníka, ale i ztratit přízeň zákazníků.

novinky e-commerce

Letem online světem

APEK uvádí Právo a eshopy

APEK připravuje ve spolupráci s advokátní kanceláří Mašek, Kočí, Aujezdský sérií článků, které mají eshopům poskytnout úplný informační servis ohledně povinností vztahujících se k prodeji přes internet. APEK chce takto eshopperům pomoci napravit pokřivený mediální obraz, který je vykresluje coby podvodníky.

Při detailnějším studiu výsledků kontrol ČOI a jiných jsme zjistili, že se obvykle jedná o chyby informativního rázu a ne o opravdové podvody na zákaznících, upozorňuje Jan Vetyška, ředitel APEK. „Proto jsme se rozhodli připravit sérii článků, ve které se zaměříme na nejdůležitější povinnosti internetových obchodů.“ První dva články O čem musíte informovat spotřebitele a Uzavření kupní smlouvy a obchodní podmínky už jsou venku, ostatní budou přibývat v Novinkách z APEK.

PPL chce razantně vylepšit nabídku služeb

Přepravce zásilek PPL se připravuje na vstup Amazonu na český trh a přichází s plánem razantního vylepšení svých logistických služeb. Zavádí sobotní doručování zásilek bez příplatku a zvažuje doručování v neděli. Dále posílí druhou vlnu rozvozů během večera a rozšíří počet partnerských výdejen – tzv. ParcelShopů – ze stávajících 648 na 800 do konce roku a až na 2 000 v průběhu dalších dvou let. Aktuálně přes tyto výdejny putuje cca 10 % zboží, PPL chce tento podíl navýšit až na 40 %.

Společnost má s ParcelShopy další plány – dle ředitele prodeje PPL Milana Loidla (PDF) by měly sloužit i pro vrácení zboží. Vzdálenější vize pak zahrnují zjednodušení a zrychlení komunikace pomocí smart aplikací, zjednodušení zásilek do zahraničí, doručení v den objednávky, doručení na místo dle přání adresáta (tzv. safe place), zavedení balíkomatů a balíkových schránek. Možná by se ovšem i tato dopravní společnost mohla nejdříve zaměřit na nedostatky svých služeb a slabé personální obsazení.

Tuzex se vrací

Společnost Tuzex CZ vzkřísí ikonu západního luxusu socialistického Československa – značku Tuzex. Majitel společnosti Otto Fiamin vysvětluje: Cílem Tuzexu je změnit desítky let neměnný způsob nakupování tak, aby korespondoval s 21. stoletím. V první fázi se hodláme soustředit na spojení známé tuzemské značky a moderních technologií, jakými jsou například aplikace pro chytré telefony a tablety.

Tuzex zatím neplánuje oživení kamenných prodejen, půjde pouze o online prodej uskutečňovaný i za pomoci výdejních míst logistických partnerů. Firma nechce konkurovat velkým prodejcům, spíš cílí koncového zákazníka právě prostřednictvím značky Tuzex. Nakolik se jí podaří pozvednout brand v minulosti vytunelované, zadlužené a rozkradené společnosti, je otázka.

Alza spouští službu Alza Premium

Alza po vzoru Amazonu spouští program Alza Premium, která na základě ročního poplatku umožní zákazníkům čerpat různé výhody a nadstandardní služby. Mezi ně patří:

  • doprava zdarma (na každou objednávku);
  • filmy zdarma (přehrávání na všech dostupných platformách, možno uložit offline po 48 hodin);
  • hudba zdarma;
  • přednostní výdej (na všech prodejnách);
  • 30 dní na vrácení zboží a
  • možnost dalších výhod (např. dřívější přístup ke slevovým akcím).

Alza Premium je naceněna na 2 490 korun ročně a zákazníci si ji mohou vyzkoušet ve třiceti denní zkušební lhůtě.

Amazon Flex: uberizace doručování

Amazon již naostro testuje Amazon Flex – doručování kýmkoliv, kdo se přihlásí, v domovském Seattlu. Kurýři musí jen:

  1. projít pohovorem;
  2. disponovat smartphonem, řidičákem a autem;
  3. zvolit si zavážkovou oblast a časovou dispozici.

Testovací provoz se omezuje na dodávku zboží do jedné hodiny od objednání v rámci služby Amazon Prime Now, poté se rozšíří nejen na další služby, ale i města (New York, Dallas, Chicago…)

Kromě technického zvládnutí čekají tento model doručování patrně stejné překážky jako v případě Uberu a AirBnb – tedy střety s místními regulátory, problémy se spokojeností takto využitých pracovníků a jejich statusem z pracovně-právního hlediska. Mimochodem odměna kurýra se pohybuje od 18 do 25 dolarů za hodinu.

Mall.cz stěhuje sklady a ztrácí přízeň zákazníků na Heurece

Mall.cz nezvládá stěhování skladů a přechod na nový skladový systém. Rozčílení zákazníků se už projevilo v bodování spokojenosti na Heurece.cz. Mluvčí Michala Gregorová se to snaží vysvětlit: Změna na Heurece je daná zpožděními v expedici v souvislosti se stěhováním našeho distribučního centra. Jde o největší logistickou operaci v naší historii, kdy za provozu přesouváme 900 000 ks zboží a postupně spouštíme a ladíme potřebné technologie. Mall navíc ztratil heurékovské označení Ověřeno zákazníky, protože přestal splňovat podmínky tohoto certifikátu.

Šéf Heureky Tomáš Braverman upozorňuje na to, že letos přišla o certifikát pětistovka obchodů: Nejčastěji se tak stane na základě nedostatečného počtu hodnocení. Druhým důvodem bývá pokles spokojenosti zákazníků s realizovanými nákupy. U modrého certifikátu Ověřeno zákazníky potřebuje eshop minimálně 90% doporučení za posledních 90 dní. Pokud ve sledovaném období procento doporučení klesne na 88 % a méně, je eshopu certifikát automaticky odebrán.